Saturday, September 4, 2010

SIFAT-SIFAT MAHMUDAH (TERPUJI)

1.  TAUBAT -Hamba Allah yang menderhaka atau berdosa, jika dia bertaubat dan memperbanyakkan amalan soleh, nescaya taubatnya akan diterima Allah SWT.
2.  TAKUT AKAN ALLAH - Dengan adanya perasaan takut terhadap Allah ini, akan membantu seseorang Muslim atau mukmin itu melipa tgandakan amalan soleh dan meninggalkan segala perbuatan yang dimurka - Nya.
3.  MAHABBAH - Mengasihi Allah dan Rasul melebihi segala yang lain akan melahirkan jiwa-jiwa insan yang benar-benar cintakan agama dan rela berjihad dan berkorban demi menegakkannya.
4. ZUHUD - satu corak kehidupan insan Mukmin yang mengekang jiwa daripada segala rupa kesenangn dunia sambil berusaha meninggalkan semua perkara yang tidak baik
5. SABAR - sabar begitu sukar untuk  dipraktikkan kecuali oleh orang-orang kuat imannya dan tabah menghadapi segala keadaan.
6. SYUKUR -syukur itu meliputi ilmu, amalan dan suasana. Manusia   patut  bersyukur atas nikmat-nikmat lain seperti kesihatan, rezeki, kemudahan hidup, kurniaan pancaindera dan sebagainya.
7. IKHLAS dan BENAR - Ikhlas  dan suci dalam perbuatan, tutur kata dan ibadat.
 HAKIKAT BENAR -benar yang berlandaskan syariat Allah itulah yang hakiki dan bukan benar menurut kaca mata manusia.
8. TAWAKKAL   - meletakkan pergantungan hanya pada Allah SWT setelab berazam seterunya diikuti dengan usaha.
9.  REDA DENGAN QADAK ALLAH SWT
10..MENGINGATI MATI - Sepintar-pintar mausia ialah orang yang sentiasa ingat pada mati dan sentiasa bersedia menghadapinya, mereka itulah orang yang bijaksana

No comments:

Post a Comment